Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Khamis, 24 Mei 2012

Mahfuz sokong debat Najib dan Anwar, debat KJ-Rafizi bukti masyarakat matang

May 23, 2012
 
KUALA LUMPUR, 23 Mei — PAS menyokong penuh cabaran yang dikemukakan moderator debat Sinar Harian berkenaan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) malam tadi, Dr Maszlee Malik, yang mencabar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk berdebat secara terbuka bagi menjelaskan dasar parti masing-masing sebelum pilihan raya umum ke-13.

Jelas Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar), beliau melihat cabaran yang dikemukakan Maszlee itu sangat bertepatan memandangkan berdasarkan debat antara Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dan Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli, masyarakat semakin matang menerima medium baru politik tersebut.
“Saya menyokong penuh cabaran Dr Maszlee malam tadi terhadap debat antara perdana menteri dan ketua pembangkang. Umno sebelum ini kata debat itu bukan budaya masyarakat kita dan ia tindakan yang tidak matang.

“Tapi semalam sudah dibuktikan, masyarakat kita semakin matang menerima medium baru politik sedemikian untuk orang-orang politik melontarkan idea mereka,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Tambah Mahfuz, banyak pihak yang menantikan debat tersebut menjadi kenyataan.
“Saya sokong penuh kedua-dua tokoh ini berdebat mengutarakan idea-idea mereka,” katanya lagi.
Maszlee yang juga merupakan pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) itu berkata, dakwaan yang menyatakan debat merupakan budaya barat dan tidak sesuai dengan budaya di negara ini, adalah bersifat penghinaan kepada rakyat Malaysia.

“Ia penting bagi negara menuju status negara maju dan selaras dengan kehendak rakyat. Debat adalah penghargaan kepada akal fikiran dan cara rakyat berfikir dalam usaha mewujudkan politik matang dan bertamadun.

“Debat hanya untuk pertahankan idea dan memastikan idea yang dilontarkan itu dicabar. Bukan seperti 'satu suara' seperti dalam ceramah. Ini adalah medium untuk mendidik rakyat di peringkat permulaan dan diharapkan ia akan menjadi politik baru selepas ini,” katanya lagi di penghujung debat antara Rafizi dan Khairy malam tadi.
Malah, Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena turut menyindir Najib supaya tampil lebih berani berbanding pengerusi Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB) itu dengan menyambut cabaran tersebut.
“Jika ketua pemuda berani, saya tidak nampak ketakutan yang timbul daripada Najib. Beliau harus tampil lebih berani daripada Khairy,” tambahnya.

Tiada ulasan: