Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Jumaat, 20 Julai 2012

Menggantikan puasa 7 tahun

Persoalan Puasa
Bagaimana caranya jika saya ingin menggantikan puasa saya 7 tahun yang lepas. Saya pernah menggantikan puasa tetapi tidak penuh dan kini saya sudah lupa berapakah jumlah gantian puasa yang saya lakukan. Apa yang saya pasti , ia tidak pernah lebih dari 8 hari. Bagaimana saya ingin menggantikan puasa itu dan berapakah fidyah yang perlu saya bayar? Bolehkah jika saya ingin membayar fidyah itu dengan duit dan bukan beras. Saya harap ustaz dapat membantu kerana saya agak keliru. Saya bercadang ingin menggantikan semula semua puasa-puasa saya.
 
 

Jawapan :
Fidyah yang perlu dibayar ialah sebanyak 224 cupak. ( 1 cupak = 600gm)
Fidyah hendaklah diberikan kepada fakir miskin (seorang atau beberapa orang) 
Fidyah beras boleh diganti dengan nilaian wang bergantung kepada harga beras yang dimakan seharian oleh individu tersebut.
Jumlah gantian puasa ambil kiraan maksimum hari yang ditinggalkan. ( hari tidak berpuasa x tahun yang perlu diganti)
Sekiranya puasa yang diganti itu terlebih jumlahnya ia dikira sedekah.

Tiada ulasan: