Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Sabtu, 25 Februari 2012

Berita Minggu ada kroninya.


"nelayan dipeluk rasah derita" adakah perkataan rasah derita.. nampak sangat Berita Minggu (BM) ni ada kroninya; penyair lain giat cuba berkarya sering dibakulsampahkan; saya selalu mengikuti perkembangan puisi di BM sejak tiga tahun lalu, banyak sangat kesilapan ejaan; apa sebenarnya berlaku di BM sana?.

Penulis yang mapan tangkap muat sahaja karyanya & diterbitkan tanpa disemak kesilapan taipan mereka.

Jika sesekali tersilap ejaan mungkin kita dapat terima tetapi boleh kata setiap keluaran ada kesilapan bahasa & ejaan hatta pasti penyair di luar BM ini tertanya-tanya. Kenapa orang yang sama yang dipilih karyanya. Bagaimana penulis@ penyair lain yang begitu gigih mahu melihat karyanya terbit di sana.

Aku antara seorang yang boleh kata tiap minggu menghantar tulisan ke sana; tak satu pun tersiar sepanjang lebih kurang tiga tahun. Akhirnya aku tarik semula karya di sana dan menghantar ke penerbit yang lain. Alhamdulillah banyak yang telah diterima & diterbitkan. Nasihatku kepada penulis lain yang pernah cuba berkarya di BM, jangan kecewa jika karya anda mungkin bernilai buat penerbit lain bukan di BM. Kita lihatlah sejauh mana BM ini terusan mahu memertabatkan sastera tanah air. Takutnya nanti BM jadi Majalah Mastika yang telah melupakan nilai Sastera asyik dengan ceritera misteri yang memang menjanjikan keuntungan yang besar. Samalah majalah Al-Islam tahun 80an di sanalah tempat ramai penulis muda mahu melihat karya mereka diterbitkan, sekarang tidak lagi.

Penulis atau penyair kini terpaksa bergantung dengan Dewan Bahasa & Pustaka (DBP). Masalah yang meruntun hati penulis adalah sukarnya mendapat majalah keluaran DBP ini. Kemelut pemasaran DBP entah sampai bila baru mahu selesai. Sukarnya menjadi seorang Penyair.

Tiada ulasan: