Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Sabtu, 18 Oktober 2014

'Terima kasih, KJ boleh simpan borang Umno'

"Terima kasih, tapi Khairy boleh simpan borang Umno atau bagi pada orang lain," begitulah reaksi aktivis Adam Adli Abdul Halim berhubung hasrat ketua Pemuda Umno Malaysia itu untuk mempelawanya menyertai Umno.

"Saya ada banyak borang kes di mahkamah yang perlu diisi, termasuk kes hasutan," katanya menguls laporan mengenainya semalam.

Kehadiran Adam menarik perhatian, termasuk Khairy Jamaluddin, (kanan) di dialog anjuran akademik naungan Pemuda Umno kelmarin.

Dialog Evolusi Politik Anak Muda Malaysia anjuran Akademi Kepimpinan Kapten Hussein (AKHI) itu berlangsung di Kelana Jaya.

Khairy yang merupakan panelis di dialog tersebut secara berseloroh berkata beliau mahu memberi borang keahlian Umno kepada aktivis tersebut.

“Adam Adli (kanan), ada tadi tapi dia balik dah dan saya tak sempat bagi borang ahli Umno pada dia” kata Khairy kepada hadirin.

“Mungkin saudara-saudara tidak perasan, tapi saya perasan, (Adam) dah keluar dewan dah tadi," Khairy dilaporkan berkata.

Mengulas perkara itu, Adam memberitahu Malaysiakini: "Saya pulang awal bagi peluang untuk Khairy berucap  pada penyokong beliau. Saya tetamu biasa, tak penting pun."

Mengenai kehadirannya di majlis dialog itu, Adam berkata beliau hadir atas jemputan santai dari beberapa rakan yang turut terlibat dengan AKHI.

"Saya kira ini peluang yang baik untuk lihat sendiri kehebatan Khairy sebagai pemimpin pemuda. Siapa tahu ada input yang dapat saya kutip," tambahnya.

Khairy memberitahu hadirin bahawa beliau dimaklumkan oleh seorang pegawainya tentang kehadiran Adam di forum itu.

Khairy juga menggunakan tindakan aktivis pelajar itu - yang pertama kali menarik perhatian negara apabila dia menurunkan bendera dengan wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak (kiri) di hadapan ibu pejabat Umno - sebagai contoh apa yang pemimpin belia tidak harus teladani.

Dalam ucapannya itu juga, Khairy turut memberitahu bahawa AKHI bukan akademi untuk melahirkan pemimpin radikal seperti aktivis tersebut.

 "Kita tidak mahu pemimpin radikal seperti Adam Adli," kata Ahli Parlimen Rembau itu lagi.

Mengulas mengenainya, Adam berkata AKHI memang bukan tempat untuk melahirkan pemimpin radikal.

"Pemimpin yang radikal hanya mampu lahir dari kemelut rakyat, dan perjuangan di jalan raya," katanya.

Bulan lalu, Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman penjara 12 bulan ke atas Adam kerana menghasut, berhubung ucapannya di sebuah forum pada 13 Mei 2013 mendesak supaya kerajaan BN ditumbangkan.

Tiada ulasan: