Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Khamis, 6 November 2014

Jakim tegur penganjur 'I want to touch a dog'

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memberi teguran kepada penganjur 'I Want To Touch A Dog' supaya tidak lagi menganjurkan program yang menyentuh sensitiviti umat Islam.

Ketua Pengarah Jakim Datuk Othman Mustapha dalam satu kenyataan berkata teguran dan nasihat itu disampaikan dalam satu pertemuan diketuai Pengerusi Panel Pakar Syariah Jakim Datuk Seri Hassan Ahmad hari ini.

Beliau berkata perjumpaan itu berlangsung kira-kira satu setengah jam di Hotel Mines, Seri Kembangan pagi ini dalam suasana harmoni dan baik, yang turut disertai wakil Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).
  
"Melalui pertemuan itu juga, penganjur mengaku salah dan menerima teguran dengan baik serta akan lebih berhati-hati dalam menganjurkan sebarang program pada masa akan datang," kata Othman.
  
Sehubungan itu Othman berharap isu itu tidak lagi dipanjangkan oleh mana-mana pihak.

Menurutnya Jakim menyerahkan kepada MAIS, selaku pihak berkuasa agama negeri, untuk tindakan selanjutnya.
  
Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata perjumpaan antara Jakim dan penganjur program itu bertujuan mendapatkan penjelasan sebenar mengenai penganjuran 'I want to Touch a Dog.'

Bagaimanapun Jamil Khir berkata Jakim tidak mempunyai kuasa untuk menentukan sebarang tindakan undang-undang memandangkan jabatan itu hanya bertindak sebagai perantara.
  
Program 'I Want To Touch A Dog' pada 19 Okt di Central Park, One Utama, Petaling Jaya itu mencetuskan perdebatan hangat khususnya dalam kalangan umat Islam kerana ia dikatakan bercanggah dengan mazhab Shafie dan adat di negara ini.
  
Bagaimanapun, penganjur program Syed Azmi Alhabshi telah memohon maaf atas perasaan tidak senang yang timbul akibat perbuatan segelintir peserta memeluk dan mencium anjing semasa program berlangsung.

- Bernama
 

Tiada ulasan: