Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Rabu, 4 Jun 2014

Jangan panggil kami YB, kata MP Padang Serai

Amalan merujuk kepada ahli-ahli Parlimen sebagai 'YB' di luar Dewan adalah "memalukan dan tidak masuk akal " kerana mereka adalah pekhidmat awam dan bukan sebaliknya, kata
MP Padang Serai,  N Surendran.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau mengingatkan ahli Parlimen supaya tidak mengangkat diri mereka mengatasi rakyat dan menghentikan amalan itu.

Katanya, dalam tatanegara bebas dan demokratik, wakil rakyat tidak seharusnya meletakkan diri mereka lebih tinggi dari rakyat melalui gelaran kehormat hanya kerana dipilih ke jawatan tersebut.

Menurut Surendran, ia tidak selaras dengan hakikat bahawa wakil rakyat yang dipilih adalah 'penjawat awam ' dan bukan tuan.

Ahli Parlimen bagi penggal pertama, yang juga naib presiden PKR itu berkata amalan tersebut adalah memalukan, tidak perlu dan agak tidak masuk akal.

Ia  juga tidak diamalkan di negara-negara Komanwel yang lain , katanya.

Istilah ' Yang Berhormat (YB), jelas beliau, digunakan oleh ahli Parlimen antara satu sama lain di Dewan semasa perbahasan.

"Orang ramai hanya perlu memanggil ahli Parlimen alamat sebagai 'encik', 'cik' atau 'puan'," kata Surendran.

Malangnya, kata beliau, ramai wakil rakyat mereka mempunyai tabiat memanggil antara satu sama lain 'YB' di luar Parlimen atau Dewan Undangan Negeri .

Tiada ulasan: