Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Rabu, 6 Ogos 2014

Selangor dalam bahaya jika saya disingkir - Abdul Khalid

Ogos 06, 2014

Selangor dalam bahaya jika saya disingkir - Abdul Khalid
Selangor dalam bahaya jika saya disingkir - Gambar fail 
KUALA LUMPUR: "Ianya merupakan satu tindakan merbahaya dan akan memprejudiskan kestabilan Kerajaan Negeri Selangor dan rakyat Selangor khususnya."

Itu petikan jawapan surat tunjuk sebab Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang melihat tindakan menyingkirkannya merupakan keputusan pramatang yang tidak boleh dilaksanakan.

"Ia satu keputusan tidak adil, bukan sahaja kepada saya tetapi terhadap kesemua Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor dan rakyat negeri ini.

"Anggapan salah berkenaan kebolehan Pakatan Rakyat untuk mentadbir dan mengurus sesebuah Kerajaan Negeri dengan baik juga akan disebarkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Pada Selasa, Pengerusi Lembaga Disiplin KEADILAN, Datuk Dr Tan Kee Kwong  meminta Abdul Khalid menjawab surat tunjuk sebab gara-gara mengingkari keputusan Mesyuarat Khas Majlis Pimpinan Pusat (MPP) yang memintanya meletak jawatan sebagai MB.

Abdul Khalid turut menulis di dalam laman Tweeternya mengenai surat tunjuk sebab berkenaan.

Surat itu perlu dijawab sebelum atau pada Jumaat ini. Abdul Khalid turut mempertikaikan 'hukuman' yang akan dijatuhkan kepadanya dan menyifatkan perlu mematuhi serta menghormati peruntukan Undang-Undang tubuh Negeri Selangor.

"Saya masih mendapat sokongan majoriti dalam Dewan Negeri Selangor dan tidak terdapat apa-apa alasan saya seharusnya meletakkan jawatan.

"Ini maksud saya apabila mengeluarkan kenyataan bahawa sebarang keputusan berkenaan penukaran Menteri Besar Selangor perlu memegang kepada prinsip undang-undang dan tatacara di dalam undang-undang," jelasnya.

Dalam pada itu, Abdul Khalid mahu notis itu menyatakan dengan jelas dan spesifik semua tuduhan yang dikenakan.

"Pernyataan secara spesifik perlu dinyatakan secara bertulis, malangnya setakat ini, notis bertarikh 5 Ogos 2014 dilihat sebagai satu notis yang cacat; tanpa butir-butir relevan serta memadai bagi membolehkan saya untuk menjawab," ujarnya.

Sementara itu, Abdul Khalid turut menyatakan, 'Langkah Kajang' adalah sesuatu perkara yang tidak dibincang oleh pihak-pihak berkenaan dalam cara yang efektif dan adil kepadanya.

Surat Khalid

Surat Khalid

Surat Khalid

Tegasnya, 'Langkah Kajang' tidak pernah dipersetujui selain mengungkit tindakan Lee Chin Cheh yang meletak jawatan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tanpa alasan munasabah mencemar prinsip demokrasi dan mengkhianati kepentingan rakyat.

"Saya kesal setelah melakukan tindakan tersebut, Chin Cheh tidak dikenakan sebarang tindakan tatatertib malah dibenarkan bertanding di peringkat Cabang.

"Ia mencemar nama baik parti di mata parti-parti komponen Pakatan Rakyat serta rakyat Selangor," katanya.

Episod drama Kajang bermula pada Januari apabila wakil rakyat penyandangnya Chin Cheh meletakkan jawatan dan dengan dengan serta merta memaksa diadakan sebuah pilihan raya.

Keputuan Chin Cheh dibuat ketika seteru antara Khalid Ibrahim dengan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali semakin memuncak.

Tiada ulasan: