Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Jumaat, 20 Februari 2015

'3 kali disekat mahu jumpa menteri'

Anggota keluarga penumpang MH370 daripada China hari ini disekat tiga kali daripada bertemu dengan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Kira-kira 20 orang rombongan itu muncul di ibu pejabat MCA di Kuala Lumpur untuk menghadiri majlis sambutan Tahun Baru Cina, sekali gus menemui Liow, yang juga presiden parti itu.

Salah seorang daripada mereka, Jiang Hui, memberitahu Malaysiakini bahawa mereka tiba di tempat itu kira-kira jam 10 pagi tetapi dihalang oleh petugas keselamatan dan polis.

“Ia (sekatan) berlaku di bangunan sebelah ibu pejabat MCA,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, mereka tidak faham penjelasan polis itu kerana anggota pihak berkuasa itu menggunakan bahasa Melayu.

Mereka memakai baju merah yang menyatakan harapan supaya penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) itu selamat pulang.

'Disepak macam bola'

Selepas itu, terdapat anggota MCA datang untuk membawa mereka masuk ke bangunan parti itu, tetapi tersekat di pintu masuk apabila kira-kira 30 orang anggota pasukan RELA dan polis membentuk benteng manusia, menurut rakaman video.

Sambutan Tahun Kambing itu dihadiri pegawai tinggi kerajaan, pemimpin terkenal Cina dan pemimpin negara, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Kawalan keselamatan ketat dibuat di dalam dan luar bangunan.

Selepas Najib keluar, anggota keluarga berjaya masuk ke dalam bangunan, menurut seorang anggota keluarga dikenali sebagai Kelly.

Kumpulan itu mahu mengadu rasa tidak puas hati kepada Liow (atas) berhubung layanan diterima mereka.

“Jangan biarkan DCA (Jabatan Penerbangan Awam), MAS dan menteri luar sepak kami macam bola dan tiada sebarang jawapan,” kata Jiang Hui.

Tiada ulasan: