Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Jumaat, 20 Februari 2015

Serangan Shafee: 'Umno harus bertanggungjawab'

Umno harus dipertanggungjawab atas peningkatan serangan peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkaitan sabitan tuduhan liwat terhadapnya, kata salah seorang peguam Anwar hari ini.

N Surendran (kanan) memberitahu Malaysiakini bahawa ia kini sudah "melampaui keraguan" bahawa Shafee bercakap bagi pihak Umno, lebih-lebih lagi kerana beliau telah diperkenalkan oleh Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dalam satu forum malam tadi, di mana Shafee mendedahkan butiran mengenai dakwaan liwat terhadap Anwar kepada kepada hadirin.

Beliau berkata, pihaknya memegang Umno dan dan ketuanya, Datuk Seri Najib Abdul Razak bertanggungjawab atas serangan tersebut terhadap Anwar.

Surendran juga menyifatkan serangan tersebut sebagai satu ‘tindakan pengecut’ kerana Anwar di dalam penjara dan tidak boleh mempertahankan dirinya.

Oleh itu, tegasnya, mereka (Umno) akan menanggung akibatnya.

Shafee adalah pendakwa utama dalam perbicaraan Liwat II dua minggu lalu di mana Anwar gagal dalam rayuannya terhadap sabitan kes liwat itu dan hukuman lima tahun penjara.

Semenjak itu, Shafee telah membuat pelbagai kenyataan awam menyerang perwatakan Anwar.

"Bagi kami, Shafee adalah seorang yang tidak penting yang bercakap bagi pihak Umno," kata Surendran.

Semalam, Shafee muncul sebagai peguam bela untuk Datuk Seri Anifah Aman dalam saman fitnah Anwar terhadap menteri luar itu.

Beliau juga adalah antara peguam Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Tiada ulasan: