Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Rabu, 20 Januari 2010

Pakatan Rakyat yakin berkuasa semula di Perak


Rahmah Ghazali
Jan 20, 10
2:26pm
Menteri Besar Perak yang disingkirkan, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin mengakui sokongan Melayu terhadap Pakatan Rakyat di Perak telah merosot sedikit terutama di kawasan pedalaman.

M

enurut beliau berdasarkan bancian, Pakatan telah kehilangan antara 7 hingga 8 peratus sokongan daripada pengundi Melayu.

Ketika berkuasa selama 10 bulan berikutan kemenangan pada pilihan raya 2008, gabungan pimpinan Nizar itu memperolehi 40 peratus sokongan daripada masyarakat Melayu.

Pakatannya itu bagaimanapun tumbang pada Februari lalu, apabila tiga ahli dewan undangan negerinya berpaling tadah dan memilih untuk menyokong Barisan Nasional (BN).

Bercakap kepada Malaysiakini, di kediamannya di Ipoh, semalam, ahli parlimen Bukit Gantang itu mengakui Pakatan Rakyat gagal menembusi kubu-kubu BN di kawasan pendalaman.

"Kemerosotan juga berpunca kerana media alternatif gagal mencabar media tradisional seperti Utusan Malaysia dan akhbar lain.

Selain itu, kemerosotan didakwa berpunca daripada isu seperti kononnya semasa menjadi Menteri Besar, beliau adalah boneka DAP, dan kononnya beliau telah menderhaka kepada Sultan Perak Sultan Azlan Shah.

Namun, menurut Mohammad Nizar, pada keseluruhannya sokongan rakyat terhadap Pakatan itu tidak luntur dan jika pilihan raya diadakan mereka yakin akan menang.

Sidang

media itu diadakan sempena setahun kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat tumbang.

Dalam pada itu, Bernama memetik Nizar mengulangi bahawa krisis yang berlaku di negeri itu boleh diselesaikan melalui pilihan raya negeri.

Beliau meminta Menteri Besar Datuk Seri Zambry Abdul Kadir memohon perkenan Sultan Perak untuk membubarkan Dewan
Undangan Negeri.

Mahkamah Persekutuan belum membuat keputusan terhadap rayuan Nizar berhubung keputusan Mahkamah Rayuan yang mengisytiharkan Zambry sebagai enteri Besar Perak yang sah.

MalaysiaKini

Peluit: Saya pernah membuat kajian di PR12 yang lalu di mana Melayu Perak rata-rata masih menyayangi parti UMNO berdasarkan ramai calon PAS tewas dalam pilihan raya tersebut bilamana bertanding menentang UMNO.

Biarpun Presiden PAS Pertama adalah anak jati Perak tetapi PAS sebenar tidak kuat di Perak. Melayu di Perak tak jauh bedanya dengan Melayu di Johor atau negeri-negeri selatan semenanjung. Cumanya bilamana telah ada parti pilihan KeAdilan setidak-tidaknya berlaku perpecahan ke tiga kumpulan orang Melayu. Yang mungkin membantu PR adalah lantaran undi kaum Cina yang rata-rata menolak BN atau MCA & kaum India yang semakin berpihak ke arah parti KeAdilan.

Jika PR mahu merampas kembali Perak seharusnya berkerja kuat memujuk hati orang Melayu agar PAS lebih kukuh & Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin tidak akan dipertikai bakal menjadi Ketua Menteri semula.

BN boleh berkuasa jika tidak menampakkan sikap membeli pengaruh & dapat mengembalikan kepercayaan kaum Cina terhadap MCA. Begitu juga MIC akan kembali kukuh jika dapat mencari pemimpin baru yang diterima rakyat. Tidak menjadi pergelutan yang panjang jika semua parti kompenan BN dapat menyelesaikan masalah dalaman mereka. BN punyai pengaruh yang kuat sejak merdeka. Maka bukan payah sangat mengembalikan pengaruh ini jika bersikap telus & sentiasa menangani masalah rasuah, moral & kepincangan yang boleh dibetulkan.

Jika berlakunya pilihan raya negeri di Perak dalam masa terdekat tentunya ini menjadi satu pertandingan yang amat menarik serta membayangkan corak pimpinan & politik negara di masa mendatang.

Tiada ulasan: