Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Isnin, 25 Januari 2010

Tindakan pantas redakan keadaan


2010/01/25

PUTRAJAYA: “Tindakan pantas polis menyelesaikan kes (bakar dua surau di Muar, Johor) dalam tempoh 48 jam berjaya menolak pelbagai spekulasi dan meredakan perasaan rakyat pelbagai kaum yang mahu keamanan dan keselamatan dinikmati mereka terus dipertahankan,” kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein.

Menurutnya, penahanan empat lelaki terbabit membuktikan polis memang sentiasa menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab, intergriti, adil dan tidak memilih kasih.

“Tahniah kepada pihak polis kerana berjaya menahan empat lelaki berusia di antara 16 hingga 28 tahun termasuk seorang anak anggota polis kerana disyaki terbabit dalam kejadian cuba membakar dua surau di Muar, Johor, Khamis lalu. “Kita juga dapat melihat bagaimana polis bertindak dengan penuh integriti tanpa perlu berselindung apabila salah seorang daripada empat lelaki yang ditahan itu adalah anak kepada anggota dalam pasukan polis sendiri,” katanya.

Hishamuddin berkata, apa yang dilakukan itu jelas membuktikan siasatan dilakukan telus dan tidak mengambil kira latar belakang. Beliau mengulas laporan akhbar kelmarin, mengenai kejayaan polis menahan empat lelaki berusia di antara 16 hingga 28 tahun termasuk seorang anak anggota polis kerana disyaki terbabit dalam kejadian itu. Susulan kejadian itu, Hishammuddin berkata, beliau sudah mengarahkan polis meningkatkan pengawasan bagi memastikan insiden pembakaran surau atau rumah ibadat lain tidak berulang pada masa depan.

Menurutnya, polis juga perlu mengambil kesempatan keadaan semasa bagi mengadakan pertemuan dan kerjasama dengan penduduk setempat dalam usaha berterusan memerangi kegiatan jenayah, sekali gus mampu meningkatkan tahap kepercayaan masyarakat.

MyMetro.

Peluit: Seperti yang dijangkakan memang amat bahaya bermain api, jika kita orang Islam berani membakar atau melontar bom api terhadap gereja bukan mustahil kaum beragama lain akan berani membakar Surau atau Masjid tempat kita beribadah.

Nampaknya cita-cita kerajaan untuk menguar-uarkan 1Malaysia semakin tercabar.

1,000 anggota polis kawal Batu Caves

2010/01/25

SHAH ALAM: Polis akan menempatkan kira-kira 1,000 pegawai dan anggotanya di kawasan sekitar Kuil Batu Caves selama empat hari bermula Khamis ini sempena sambutan perayaan Thaipusam.

SHAH ALAM: Polis akan menempatkan kira-kira 1,000 pegawai dan anggotanya di kawasan sekitar Kuil Batu Caves selama empat hari bermula Khamis ini sempena sambutan perayaan Thaipusam.

Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk A Thaiveegan, berkata anggota polis berkenaan akan ditempatkan di beberapa lokasi strategik selain mengawal lalu lintas yang dijangka sesak pada hari kemuncak.

Menurutnya, beliau juga sudah menerima taklimat Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berhubung persediaan yang dibuat bagi menjamin keselamatan sepanjang perayaan itu berlangsung.

“Polis akan mengawal di situ selama 24 jam bagi menjamin semuanya berjalan lancar.

“Selain itu, kami berharap orang ramai mematuhi arahan pihak berkuasa dari semasa ke semasa selain tidak melakukan perbuatan tidak senonoh bagi memastikan tiada insiden tidak dingini berlaku,” katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Agung ke-6 Kelab Harmoni Selangor di Kelab Warga Emas, Seksyen 24 di sini, semalam.

MyMetro


Tiada ulasan: