Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Isnin, 15 Februari 2010

Pegawai JKM diarah bersedia 24 jam bantu tangani kes buang bayi


14/02/2010 4:06pm

KUALA LUMPUR 14 Feb. - Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari ini mengarahkan semua pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bersedia 24 jam untuk memberikan bantuan dalam usaha menangani kes pembuangan bayi yang berleluasa akhir-akhir ini.

Beliau berkata, arahan itu dibuat supaya para pegawai JKM bersedia walaupun ketika pejabat tidak beroperasi bagi membantu mereka yang bermasalah supaya tidak mengambil jalan singkat membuang bayi kerana takut malu atau menerima hukuman.

Katanya, oleh kerana masyarakat tidak datang kepada JKM (untuk meminta bantuan), para pegawai JKM perlu mengambil langkah dengan mengenal pasti mereka yang menghadapi masalah di daerah masing-masing.

Beliau berkata, ibu bapa ini mungkin takut atau malu kerana mempunyai anak luar nikah dan perasaan itu sebenarnya mendorong mereka melakukan jenayah yang lebih besar.

Beliau berkata demikian kepada pemberita semasa ditemui pada majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina MCA di Wisma MCA di sini hari ini.

Shahrizat mengulas kes pembuangan bayi yang semakin berleluasa akhir-akhir ini dengan kes terbaru semalam apabila mayat seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan ditemui terbakar di dalam sebuah tong sampah di Kuala Krai, Kelantan. - Bernama

Tiada ulasan: