Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Jumaat, 12 Mac 2010

Tarik rang undang-undang GST


Datuk Mahfuz Omar Mac 11, 10 10:42am
Kenyataan yang dibuat Persekutuan Pekilang Pekilang Malaysia (FMM) meminta kerajaan menangguhkan GST adalah bertepatan dengan keputusan yang dibuat oleh sidang meja bulat berkenaan isu GST yang dianjurkan oleh Lujnah Pengguna PAS Pusat.

Sidang itu disertai oleh pelbagai pihak yang turut membuat keputusan meminta kerajaan menangguh bacaan kedua rang undang undang GST di Parlimen pada sessi sidang Dewan Rakyat yang akan bermula 15 Mac ini.

Penangguhan bacaan kedua ini bermakna kerajaan perlu menarik balik rang undang undang tersebut.

Tuntutan FMM itu juga boleh disifatkan sebagai undi tidak percaya masyarakat perniagaan terhadap kerajaan BN pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Jika masyarakat perniagaan menolak GST sudah tentu masyarakat pengguna juga menolak GST. Ini bermakna kerajaan BN sedang menghadapi krisis kepercayaan rakyat terhadapnya.

Pandangan PAS dan FMM adalah jelas iaitu kerajaan perlu mengutamakan pengurusan kewangan negara yang amanah dan cekap serta menghentikan ketirisan kewangan negara sama ada melalui rasuah mahupun pemberian subsidi kepada IPP, syarikat konsesi lebuhraya dan lain lain.

Kerajaan juga perlu mengurangkan perbelanjaan projek pembanggunan melalui sistem tender terbuka serta menggandakan pendapatan kerajaan melalui tawaran tender terbuka AP motokar.

Kerajaan hendaklah terlebih dahulu memastikan pencapaian pendapatan yang lebih tinggi di kalangan rakyat Malaysia.

Kerajaan tidak boleh hanya menjadikan alasan dangkal kononnya, negara di dunia sudah pun beralih kepada GST maka Malaysia perlu mengikutinya. Sedangkan perlaksanaan GST di negara lain setelah pendapatan rakyat negara mereka berada pada paras yang melayakkan mereka membayar cukai pendapatan.

Berlainan di Malaysia dari 12 juta pekerja hanya 15 peratus sahaja yang mencapai kadar pendapatan yang melayakkan mereka untuk dikenakan cukai pendapatan ataupun daripada 28 juta penduduk Malaysia hanya 6.4 peratus sahaja yang perlu membayar cukai .

93.6 peratus lagi rakyat Malaysia, pendapatan mereka tidak sampai pada kadar yang memerlukan mereka menjelaskan cukai pendapatan.

Ini bemakna jika GST dilaksanakan 93.6 peratus rakyat yang tidak perlu membayar cukai akan terpaksa berbuat demikian menerusi GST.

Oleh itu saya menuntut kerajaan pada 16 Mac ini membentangkan usul pada sidang Parlimen untuk menarik balik rang undang undang GST.

MalaysiaKini

Tiada ulasan: