Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Sabtu, 24 Oktober 2009

Bantahan Anwar ditolak


PUTRAJAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim, semalam, gagal menghalang Mahkamah Rayuan daripada mendengar rayuan pihak pendakwaan terhadap perintah Mahkamah Tinggi agar pendakwaan membekalkan dokumen berkaitan kes liwat kepadanya.

Ini berikutan keputusan Mahkamah Rayuan menolak bantahan awal Anwar bagi mengetepikan rayuan pihak pendakwaan.

Hakim Datuk Hasan Lah, yang mengetuai panel dianggotai Hakim Datuk Wira Abu Samah Nordin dan Datuk Sulaiman Daud, sebulat suara menolak bantahan Anwar itu selepas memutuskan perintah Mahkamah Tinggi berhubung permohonan pembekalan dokumen berkenaan boleh dirayu.

Bagaimanapun, mahkamah itu menolak permohonan Anwar melalui peguamnya Karpal Singh bagi menangguhkan prosiding rayuan sementara menunggu keputusan rayuannya terhadap keputusan di Mahkamah Persekutuan.

Karpal adalah anggota baru pasukan peguam bela yang mewakili Anwar dalam perbicaraan kes berkenaan, menggantikan peguam Sulaiman Abdullah yang menarik diri pada 15 Julai lalu atas sebab kesihatan.

Pada prosiding itu, mahkamah berkenaan mendengar rayuan pihak pendakwaan dan rayuan balas Anwar terhadap Mahkamah Tinggi yang sama, yang menolak permohonannya mendapatkan satu contoh spesimen diambil daripada pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Selepas prosiding itu, Karpal memberitahu pemberita beliau akan memfailkan rayuan terhadap keputusan itu di Mahkamah Persekutuan, esok.

Pada 16 Julai lalu, hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah meluluskan permohonan pemimpin pembangkang itu agar pihak pendakwaaan membekalkan kepadanya rekod kenyataan saksi di pihak Mohd Saiful, Dr Osman Abdul Hamid dari Pusrawi, pemilik kondominium Hassanuddin Abdul Hamid serta tiga saksi lain dan dokumen lain yang berkaitan.

Bagaimanapun, Anwar gagal mendapatkan contoh spesimen Mohamad Saiful apabila Mahkamah Tinggi menolak permohonannya.

Anwar, 62, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful, 24, di sebuah kondominium di Bukit Damansara, Kuala Lumpur, pada 26 Jun tahun lalu. - Bernama

Tiada ulasan: