Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Ahad, 11 Oktober 2009

Gelabah pembangkang sudah bermula (Politik)


MUHYIDDIN bersama-sama Menteri Besar Negeri Sembilan, Mohamad Hasan (dua, kiri) serta pemimpin-pemimpin komponen BN mengangkat tangan Mohd. Isa selepas Mohd. Isa diumumkan pemenang pilihan raya DUN Bagan Pinang di Dewan Majlis Perbandaran Port Dickson malam tadi.





PORT DICKSON - Kegagalan Pas menawan hati pengundi dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang di sini semalam sebenarnya menjadi petanda bahawa barisan pembangkang mula gelabah.

Parti pembangkang yang melemparkan pelbagai tuduhan mengenai proses undi pos di Bagan Pinang telah 'memakan diri' mereka sendiri.

Begitu juga dalam kempen-kempen mereka yang menghentam kredibiliti bekas Menteri Besar, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad hanya berdasarkan sejarah silam. Strategi itu tidak mengubah sokongan padu pengundi yang mengenali hati budi Mohd. Isa.

Ekoran rasa gentar akan sokongan padu yang semakin kuat diterima oleh Isa menjelang hari pengundian semalam, terdapat pelbagai usaha dibuat oleh Pas dan rakannya dalam Pakatan Rakyat bagi menunda pilihan raya kecil itu tetapi strategi mereka gagal.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kemenangan bergaya Barisan Nasional (BN) di Bagan Pinang menjadikan pembangkang kini menerima mesej daripada rakyat yang menolak mereka.

Selain itu, kelebihan majoriti yang besar juga merupakan satu petanda yang cukup baik bukan sahaja kepada UMNO tetapi seluruh parti komponen BN.

"Saya harap ini akan menjadi titik permulaan dalam menjana perubahan berterusan dan saya percaya pengundi menyokong kepimpinan dasar yang dilakukan oleh BN," katanya di sini semalam

Menurut beliau, kejayaan Mohd. Isa memperoleh keputusan majoriti besar dengan peningkatan 110 peratus berbanding keputusan pilihan raya umum 2008 merupakan kemenangan paling bermakna.



Kosmo!

‘Jangan mengata negeri orang’

Oleh Yusri Abdul Malek dan Amir Abdul Hamid
am@hmetro.com.my

PORT DICKSON: “Hanya orang tak sihat kata Kelantan lebih maju dari Negeri Sembilan,” kata calon BN, Tan Sri Mohd Isa Samad menempelak komen Pengarah Induk Pas pilihan raya kecil Bagan Pinang, Salehuddin Ayob mengenai beberapa projek terbengkalai di DUN Linggi ketika beliau menjadi wakil rakyat.

Katanya, pemimpin Pas itu perlu mencerminkan keadaan negeri diperintah Pas seperti Kelantan sebelum mengata negeri orang.

Sebelum itu, pada sidang akhbar pada sebelah pagi, Salehuddin berkata partinya terus membongkar kelemahan pentadbiran Isa ketika beliau menjadi Menteri Besar sebagai modal politik bagi menarik perhatian pengundi.

Malah, Pas mendedahkan satu kepincangan setiap hari sepanjang kempen.

Isa berkata, beliau tidak bercadang komen panjang sebaliknya menyerahkan kepada kebijaksanaan pengundi menilai setiap isu dibangkitkan pembangkang.

“Saya ada hubungan baik dengan Kerajaan Pusat dan negeri, ini memudahkan tugas membangunkan kawasan ini demi kepentingan masyarakat,” katanya kepada wartawan selepas menghadiri program Kemajuan Masyarakat (Kemas) di Teluk Kemang, di sini semalam.

Selain itu, Isa merancang menjadikan agenda utama membangunkan Port Dickson sebagai Bandar Tentera Darat jika dipilih mewakili kawasan itu.

Beliau berkata, perbincangan lanjut mengenai apa yang boleh dibuat untuk membangunkan bandar ini dibincangkan dengan Kementerian Pertahanan dan Kerajaan Negeri.

“Pembangunan Bandar Tentera Darat menjadi agenda utama sebab Perdana Menteri yang umum pengisytiharan bandar ini,” katanya.

Pengisytiharan Port Dickson sebagai Bandar Tentera Darat diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak bagi mengiktiraf jasa Angkatan Tentera Malaysia (ATM), khususnya Tentera Darat yang banyak melahirkan rekrut baru di bandar itu, pada 29 September lalu.

Harian Metro

Corat-coret PRK Batang Pinang

> RAMAI penyokong parti bertanding terpaksa membawa khemah di tepi pantai berikutan semua bilik hotel dan resort habis ditempah. Ramai di kalangan mereka tidak kisah mengenai ketidakselesaan itu sebaliknya bersemangat membantu kempen calon masing-masing.

> BAGI petugas media yang bukannya berasal dari Negeri Sembilan dan tidak biasa dengan dialek penduduk setempat (Minang), perbualan kadangkala menghadapi masalah. Ada petugas terpinga-pinga dan meminta rakan sejawat menerangkan semula apa dicakapkan penduduk.

> KESESAKAN jalan raya di Jalan Pantai, Port Dickson bukan saja disumbangkan kehadiran ribuan penyokong parti bertanding dan petugas berkaitan, malah disebabkan kerja menaik taraf jalan raya di beberapa tempat. Hingga ada bergurau nak guna jet ski ikut laut.

Harian Metro

>Individu sudah dikenal pasti

KLUANG: Individu yang dipercayai menyerang dan memukul Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim pada hari penamaan calon Pilihan raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang, kelmarin, kini sudah dikenal pasti polis dan usaha menjejakinya sedang dilakukan.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata imej individu terbabit diperoleh daripada rakaman video polis serta gambar diserahkan orang ramai dan media dan usaha menjejaki individu terbabit untuk dikenakan tindakan setimpal supaya perbuatan lebih ganas tidak berlaku sepanjang tempoh kempen pilihan raya kecil itu.

“Polis sudah mendapat gambar selain rakaman yang dibuat berhubung insiden itu dan saya gembira kerana orang ramai termasuk media bekerjasama menyerahkan rakaman itu,” katanya.

Harian Metro

Tiada ulasan: