Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Jumaat, 30 Oktober 2009

Penjual air tebu dituduh bunuh pembantu rumah

Oleh Jalal Ali Abdul Rahim, Hardi Effendi Yaacob dan Rafidah Mat Ruzki
bhnews@bharian.com.my


MURUGAN dibawa keluar dari Mahkamah Majistret Klang, semalam selepas didakwa atas tuduhan membunuh pembantu rumahnya minggu lalu.

KLANG: Seorang penjual air tebu didakwa di Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan membunuh pembantu rumahnya, Mantik seorang warga Indonesia, di rumahnya di Taman Sentosa, di sini minggu lalu.

A Murugan, 35, dituduh membunuh Mantik, 36, di rumah nombor 11, Jalan Datuk Yusof Shahbudin 6, Taman Sentosa, antara 18 Oktober hingga 20 Oktober lalu.

Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada Murugan yang tidak diwakili peguam. Jika sabit kesalahan, Murugan yang didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, boleh dikenakan hukuman mati mandatori.

Mantik, dari Surabaya meninggal dunia di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini pada jam 10 pagi, 26 Oktober lalu.

Dia ditemui seorang tukang cuci pada 20 Oktober ketika dikurung dalam tandas di rumah majikannya selepas dipercayai didera, dicukur kepala dan tidak diberi makan selama beberapa hari.

Mantik diselamatkan polis jam 7 petang hari yang sama selepas menerima laporan dan dihantar menjalani rawatan di HTAR.

Timbalan Pendakwa Raya, Manoj Kurup memohon kes disebut semula di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada Selasa ini kerana ia mendapat perhatian umum dan dibenarkan oleh Majistret Afifah Mamat.

Manoj yang menemui pemberita kemudian berkata, ibu dan isteri tertuduh yang sebelum ini ditahan reman tidak akan didakwa.

Di KUALA LUMPUR, Pengarah Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin, berkata polis sudah mengambil keterangan 56 individu berhubung kes itu.

"Dengan keterangan dan bahan bukti yang ada, kita mendapati ada asas untuk menjalankan siasatan dan akan mengambil keterangan saksi lain jika perlu," katanya.

Menteri Kaunselor, Informasi, Sosial dan Budaya Kedutaan Besar Indonesia, Widyarka Ryananta, pula berkata langkah mempercepatkan siasatan dan pendakwaan mampu meredakan kemarahan rakyat republik berkenaan.

Ia juga langkah terbaik bagi mengelak sentimen negatif terhadap Malaysia yang disebabkan beberapa isu sebelum ini, seterusnya memperkukuhkan lagi hubungan kedua-dua negara.

"Di Jakarta, banyak demonstrasi diadakan membantah kejadian ini. Cara terbaik untuk menenangkan keadaan ialah dengan mengenakan hukuman berat terhadap pelaku. Suami Muntik ada memberitahu saya beliau menerima kematian isterinya tetapi tidak akan puas selagi mereka yang bersalah tidak dibawa ke pengadilan.

"Ini juga sebagai peringatan kepada majikan supaya tidak melakukan sewenang-wenangnya terhadap pembantu," katanya.

Sementara itu, jenazah Mantik dihantar pulang ke Surabaya dengan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) jam 8.15 pagi ini diiringi pegawai kedutaan hingga ke Surabaya sebelum menggunakan jalan darat ke kampungnya di Jeumber, Surabaya.

Berita Harian

Blogger iDAN berkata... di Blog Mazidul

Mantik mati dalam keadaan tragis!.
Apakah Mantik Hani ini beragama Islam?. Di TV nampak majikannya macam bukan kaum cina!.. tapi memang bukan orang kita Melayu.

Kerajaan seharusnya memikirkan akta baru yang digubal agar Pembantu Rumah yang beragama Islam tidak dibenarkan berkerja dengan orang kafir. Samalah juga jika pembantu kedai yang terpaksa membasuh barangan yang namanya haram bagi kita.

Takkan hari-hari mahu bersamak bila mahu beribadat. Dan banyak faktor lain yang tentunya bercanggahan dengan agama jika tinggal di bumbung yang sama.

Memang ada majikan kaum kafir ini yang memahami masalah halal haram, beribadat, aurat semua itu. Malahan seharian rela membeli makanan halal di kedai. Namun secara wajarnya Pembantu Rumah bukanlah hanya mengemas rumah atau menjaga anak-anak semata. Takkan nak biarkan sinki pinggan mangkuk dari pagi ke petang berbau & dihurung lalat. Apa guna ada orang gaji.

Saya tak nafikan melayan kerenah Pembantu Rumah ini memang menguji kesabaran. Sememangnya terkadang tindakan mereka ini melangkau batas adat resam & budaya hidup kita. Dari lima orang Pembantu Rumah saya hanya seorang yang tak bermasalah tapi lari rumah juga lantaran pujukan Mas Joko.

Mereka ini memang kena bimbingan kita. Yang pasti tak semua mereka tahu buat kerja rumah & ikhlas ingin membantu kita. Malahan sering majikan dijadikan batu loncatan untuk mencari peluang kerja lebih bebas & lumayan.

Kita bercakaran sesama Islam sememangnya akan ditimbang tara di hari kemudian. Bagaimana kalau orang kafir mendera Pembantu Rumah yang beragama Islam ini. Apa kata saudara mara mereka yang seagama dengan kita di seberang sana. Tidakkah ini boleh menjadikan jalinan antara dua negara menjadi tambah rumit & konflik.

Jumaat, 2009 Oktober 30 09:29:00 MYT

Tiada ulasan: