Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Jumaat, 30 Oktober 2009

Tolonglah YB! di Blog Mazidul

Blogger iDAN berkata... di Blog Mazidul

Tentang cita-cita sila Klik

Kajang memang YBnya pernah dari kalangan wartawan. Memang benar kerjaya wartawan & kerja YB atau Wakil Rakyat sememangnya banyak berhubung kait. Malahan terkadang wartawan lebih arif pun lebih rapat dengan rakyat.

Jika Bro Mazidul punyai cita-cita begitu seyogia dialu-alukan. Iyer jika kita sememangnya punyai politik terbuka parti itu bukan isu utama. Mana-mana parti yang hebat memerintah pun boleh tumbang jika namanya demokrasi.

PKR & S46 nampaknya bagai seiras; jangan nanti PKR terkubur bagaikan S46; penat tenguk rakyat kita berpecah belah. Pembangkang memangnya perlu dalam demokrasi tapi kalau pembangkang itu sendiri telah berbalahan rasanya tak cantiklah demokrasi itu. Rakyat marhaen juga yang tambah keliru.

Jumaat, 2009 Oktober 30 09:47:00 MYT

Tolonglah YB!

Saya dilahirkan di negeri Perak.

Semalam, jam 11.15 pagi sewaktu dalam perjalanan pulang dari Kampar, kami berselisih dengan kenderaan pasukan Unit Simpanan Persekutuan, FRU, menuju kearah utara.

“Ada rusuhan ke?,” tanya jurukamera memandu.... Seterusnya sila klik sini

Blogger iDAN berkata... di Blog Mazidul

Saya pun macam Sdr Mazidul, Anak Jati Perak; samalah kampung saya tak ada lagi kabel telefon. Tinggal tiang terpacak. Penagih Dadah buat operasi di bawah rumah pusaka kami pula tu!. Berselerak getah pembalut wayar tak tahu lah berapa sekilo harganya. Mahal sangat kut!.

Sila rujuk masalah tanah di Perak terutama Mukim Teja. Dalam Blog saya banyak juga saya dedahkan soal tanah ini. Datuk mana yang sampai dapat puluhan ekar tanah Rizab Melayu yang dulunya di lombong ini?. Orang kampung semua tahu!.

Isu Kilang Simen dipalsukan. Sila semak siapa empunya pemodal & pemegang besar kilang ini. Saya memang kabur.

Saya tenguk & baca memorandum orang kampung yang majoriti TIDAK setuju didirikan kilang ini tapi diwartakan pula setuju. Siasatlah kerja siapa.

Saya juga sempat selamatkan sebahagian tanah pusaka Arwah Mat Sesh (arwah Apak) yang tertunggak cukainya. Peliknya nombor geran baru bila saya tembak-tembak di laman sesawang Pejabat Tanah Kampar ada yang bertindih. Berselang seli dengan namanya Rizab Melayu & kaum asing bertaraf Geran. Cubalah klik!.

Mukim Teja sempena nama Almarhum Teja kerabat Sulan Perak, ada kubur Almarhum Teja di Kota Bharu Perak.?. Pakar sejarah kena kaji benda ini. Bagaimana tanah Mukim Teja ini tergadai ke bangsa asing; taklah saya tahu!.

Bagaimana masalah Tanah Rizab Melayu yang dilombong di daerah lain?. Apa statusnya kini?.
Kisah Kesultanan Perak bermula di Kota Bharu Perak ini.

Kaum cina cuma pekerja lombong di sini. Kaum India ramai berkerja di estet tahun 60an & 70an saya & arwah Apak sering ngutip, hasil estet sekitar Kampar & Gopeng ini. Bagaimana mereka menjadi pemilik tanah bertaraf Geran Tetap bukan Pajakan Negeri di daerah kaum Melayu ini?.

Saya adalah salah seorang pejuang tanah Mukim Teja ini tapi orang tak berduit dapatlah sekelumit. Jadilah.

Ini hanya sedikit pergolakan di Perak. Tak sangka pula masalah kepimpinan & politik di Perak menjadi kalut kini.

Jumaat, 2009 Oktober 30 10:33:00 MYT

Blogger iDAN berkata... dari Blog Mazidul.

Masalah miskin tegar di Perak ini rasanya kurang lebih bagai di negeri-negeri Pantai Timur juga.

Maka itu ramai kalangan anak Perak yang di Parit, Lumut, Mambang Di Awan, Pusing, Redang Sawa, Changkat Belengkor & banyak lagi nama pelik-pelik ini lari merajuk diri macam Tun Teja, merantau ke negeri orang.

Ipoh kalau kita pergi 20 tahun dulu berbanding kini..pasti tak sesat punya; tak berubah mana pembangunannya, bedanya jalan telah banyak ditukar sehala. Itu sahaja.

Pembangunan yang lembab di Perak pastinya ada hubung kait dengan pucuk pimpinan. Takkan kita mahu menolak satu realiti.

Jumaat, 2009 Oktober 30 10:47:00 MYT

Aku banyak mempersoalkan masalah Tanah Rizab Melayu ini di blogku. Hanya baru-baru ini sahaja akta tanah dipinda agar Tanah Rizab Melayu hanya boleh disewa atau pajak untuk pembangunan.

Aku tidak pernah mengatakan aku seorang anti BN atau kerajaan yang sedia ada memerintah Tanah Melayu. Tetapi kita sendiri kena sedar & faham apa pandangan orang luar. Kita yang memerintah, orang Melayu yang memonopoli potitik tanah air tetapi kenapa banyak tanah di bumi sendiri tergadai. Tergadai ke bangsa asing. Orang luar gelak akan kita.

Bukanlah aku tiada semangat kebangsaan tetapi kalau kita membaca sejarah ramai kalangan kita tidak menyokong penerimaan bangsa asing sebagai warganegara Tanah Melayu ketika mahu merdeka. Kita merdeka juga dengan syarat British. Sekarang apa telah jadi, lihat di bandar-bandar besar bagaimana bangsa ini telah pun menjadi penduduk majoriti di bandar. Malahan ekonomi Tanah Melayu ini juga dipegang bangsa asing.

Masalah pendatang haram pun kita tidak boleh selesaikan. Rata-rata mereka hidup menumpang bersama pemaju kaum asing ini. Membina pembangunan untuk siapa?. Kita pula amat bermurah hati terusan memberi PR kepada pendatang ini. Maka mereka seharian terusan membeli harta tanah termasuk warga Temasek yang dulunya meminta kemerdekaan dari kita.

Aku amat risau orang Melayu akan terpaksa berhijrah dari negara sendiri lantaran dihimpit keegoan bangsa asing ini yang semakin meminta & memperjuangkan hak mereka di bumi ini. Bayangkan betapa besar patung depan Batu Cave itu, pun bagaimana Pulau Mutiara kita yang penuh dengan kuil. Kita terusan membiarkan.


BENDAHARA RAJA ALANG ISKANDAR

Almarhum Raja Alang Iskandar adalah putera Raja Kecil Tengah Ahmad Ibni Almarhum Sultan Abdul Malik Mansur Shah. Waktu kekanda Baginda Raja Ngah Jaafar diangkat menjadi Sultan Ja'afar Muazzam Shah (1857 - 1865) yang makamnya di Pulau Juar, Kampung Gajah, Raja Alang Iskandar telah dilantik menjadi Bendahara Perak. Baginda bersemayam di Kuala Keboi, Kampar dan tidak berapa lama kemudian Baginda mangkat di Kuala Teja, Kota Bharu, Gopeng. Baginda dilantik menjadi Bendahara Perak oleh Sultan Abdullah Muhammad Shah I, Sultan Perak ke-22 yang berkerajaan di Durian Sebatang, Teluk Intan. Bila Almarhum Raja Alang Iskandar mangkat, tempat baginda digantikan oleh Raja Ismail Bin Saiyed Syeikh Al-Khairat, Raja Siak. Baginda Raja Alang Iskandar bergelar "Almarhum Teja".

Mengikut sejarah Ibu Almarhum Raja Alang Iskandar bernama Raja Che'Busu telah berkahwin dengan Raja Kechil Tengku Ahmad yang kemudiannya menjadi Sultan Muda Ahmad. Almarhum Teja Raja Alang Iskandar berkahwin dengan Che' Kenuda dan mendapat seorang putera, Sultan Idris Murshidul-'adzam Shah, Sultan Perak ke -28.

Dimasa Almarhum menjadi Bendahara di Kuala Teja, Baginda mengutip hasil dan khazanah serta cukai di atas segala barang-barang yang masuk dan keluar di Kuala Sungai Kinta. Kutipan itu dilakukan setahun sekali, iaitu kutipan keluarga yang dinamakan "BENAN KELUAR". Baginda menghantar seorang suruhannya dari keturunan Orang Kelar yang berasal dari Lambor bernama Alang Laut Bin Tok Monen atau Tok Nara, pergi ke kampung - kampung mengutip cukai 50 sen sekeluarga dengan membawa "BAUR" iaitu Keris Kuasa Raja. Lanjutan daripada itu Alang Laut digelar Panglima Teja iaitu Orang Besar Enam Belas dan penolongnya Tok Muda Lahab (Tok Rusa).

Makam Almarhum Teja terletak di Kuala Teja, Mukim Gopeng dan Teja kira-kira 3km ke selatan Pekan Kecil Kota Bharu.

Makam Almarhum Teja.

Tiada ulasan: