Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Selasa, 26 Julai 2011

Kecewa pemimpin sokong Bersih, ahli Pas sertai UMNO


PASIR PUTEH 25 Julai - Kecewa dengan tindakan pemimpin Pas menyokong demonstrasi jalanan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), seramai 20 ahli parti itu termasuk seorang bekas penghulu bertindak menyertai UMNO.

Mereka menyerahkan borang keahlian kepada Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, Zawawi Othman dalam majlis 'Selamat Tinggal Pas Kami Kecewa Pas Sokong Ambiga' di Kampung Alor Pasir di sini, malam tadi.

Menurut bekas Penghulu Mukim Gong Nangka dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Semerak, Zakaria Mat Husin, 53, orang Melayu sebenarnya tidak mempunyai pilihan kecuali bersatu kembali dalam perjuangan UMNO untuk membela nasib agama dan bangsa.

Beliau berkata, hala tuju perjuangan Pas sekarang sering berubah kerana kepentingan politik walaupun bercanggah dengan prinsip asal perjuangan parti itu.

"Lebih mendukacitakan apabila wujud sikap mementingkan kroni daripada tuntutan agama," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada majlis tersebut.

Zakaria yang menyandang jawatan penghulu selama 10 tahun berkata, lebih memalukan orang Melayu dan umat Islam apabila Pas sekarang sanggup diperkuda oleh musuh Islam sendiri sebagaimana berlaku dalam perhimpunan haram 9 Julai lalu.

"Menyedari hakikat itu, saya akan berusaha menarik kira-kira 1,400 pengundi Pas dalam kawasan Peti Undi Gong Nangka supaya memberi sokongan padu kepada Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 kelak," katanya.

Bekas Ketua Pemuda Pas Cawangan Alor Pasir, Mohd. Jizi Omar, 30, turut melahirkan rasa kecewa dengan tindakan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang sanggup bersubahat dengan Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga.

"Sedangkan kita tahu Ambiga banyak menentang perjuangan Islam sebelum ini," ujarnya.

Bekas ahli Pas cawangan berkenaan, Robiah Omar, 40, pula berkata, dasar yang diperkenalkan oleh Kerajaan Pas Kelantan setelah lebih 20 tahun memerintah hanya dibuat mengikut selera dan kepentingan politik, bukan kerana agama.

"Ini termasuk tidak membenarkan wanita menyertai tilawah al-Quran dengan alasan suara wanita aurat tetapi pada masa yang sama membenarkan kaum wanita menjadi wakil rakyat bersyarah di sana sini," dakwanya.

Tiada ulasan: