Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Isnin, 25 Julai 2011

Surat Terbuka Untuk Kaum Cina dan India

Oleh ramziredang

"Salam BERSIH 709, dari jauh kami hulurkan salam kasih sayang kepada kaum cina http://dinmerican.files.wordpress.com/2011/06/bersih-2-01.gifdan india. Alangkah gembira dan syukurnya, 709 telah terpatri sejarah antara kita,melayu,cina dan india. Sejarah yang menyaksikan benteng perkauman yang dibina oleh perancangan jahat UMNO selama ini runtuh terlerai dimamah oleh asap gas pemedih mata. Semburan air kimia, rupanya mejadi hujan rahmat dalam memperlihatkan keikhlasan hati hati kami kepada kamu,kaum cina dan india.

Dalam saat cemas, kelam kabut dan suasana kepedihan dek asap gas pemedih mata, tiba tiba kamu ditolong oleh orang yang tidak pernah kamu kenali selama ini. Air mineral dan garam diberi kepada kamu dengan penuh rasa kasih sayang. Padahal kamu tidak pernah melihat wajah kami sebelum ini. Malah kamu pun tidak mungkin dapat mengingati kembali wajah kami selepas ini. Tetapi itulah keikhlasan kami.

Kami juga terharu membaca coretan coretan kamu di dada internet.(http://greenboc.blogspot.com/2011/07/kisah-benar-catatan-seorang-peserta.html). Kekadang tanpa sedar airmata kami mengalir, tiba tiba merasa hiba kerana rupa rupanya kasih sayang kami meresap ke hati hati kamu. Tetapi sebenarnya itulah hati kami sedari dulu.

Kami dididik oleh pemimpin kami memperjuangkan Islam yang sejati. Islam yang membawa keamanan kepada seluruh sekalian makhluk yang ada dibumi ini. Lalu lantaran itu menjadi tanggungjawab kami membela kamu jika kamu dizalimi. Alhamdulillah, tuhan telah memberi kami sedikit ruang masa untuk membuktikan keikhlasan perjuangan kami.

Kita, melayu ,cina dan india adalah bersaudara. Cuma selama ini kita telah dipengaruhi oleh perancangan licik rapi oleh UMNO, lantaran itu mungkin sebelum ini keikhlasan kami terlindung. Terlindung oleh momokan mereka.

Selama ini kami digambarkan oleh perancangan jahat UMNO seolah olah kami ganas, agresif dan anti kaum. Adakah kami begitu? Sudah tentu segalanya terjawab ketika 709 lalu.

Kini benteng telah terlerai antara kita,melayu,cina dan india. Benih kasihsayang telahpun disemai. Sama samalah kita bajai dan sirami ia. Sebarkan juga kepada kawan kawan kamu, bahawa kita sebenarnya bersatu dan berkasih sayang.

Kini dibahu kitalah segala tanggungjawab memperjuangkan untuk anak cucu kita. Jutaan terima kasih kerana kini kamu juga sama sama sudi menyalakan obor perjuangan. Sudi sama sama memegang panji keadilan. Alangkah harmoninya melayu cina dan india berganding tangan.

Di saat ikatan kita semakin kukuh dan padu, percayalah di satu pihak yang lain sedang runtuh dan hancur menyembah bumi. Mereka mereka yang jahat tidak akan selamanya akan dapat mempertahankan kezaliman mereka. Sejarah yang lampau tetap akan berulang, roda keadilan tetap akan berputar, kezaliman akan ada titik noktahnya.

Marilah kita,melayu, cina dan india, sama sama merasa bangga. Bangga kerana 709 adalah detik bersejarah, tersemai ikatan antara kaum dalam memperjuangkan keadilan. Suatu masa nanti, ketika kita tiada di dunia ini, anak cucu kita sedang membaca sejarah kita sambil tersenyum bangga.

Mereka tersenyum bangga, rupa rupanya keadilan kedamaian dan kesejahteraan yang mereka nikmati ketika itu, adalah kerana kita, melayu, cina dan india sama sama menempuh pedihnya perjuangan di zaman pemerintahan UMNO yang zalim.

Syabas BERSIH 2.0

Rujukan : greenboc.blogspot.com

Tiada ulasan: