Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Selasa, 26 Julai 2011

Wisran Hadi sudah tiada


TEATER "Mak Dara Nyonya" akan dipentaskan di Kuala Lumpur pada 6 - 12 Julai ini. Pementasan arahan Rosminah Tahir ini menggabungkan monolog Mak Dara karya Siti Rohaya Atan dan Nyonya-Nyonya karya Wisran Hadi. Barangkali banyak khalayak teater di Malaysia tidak begitu mengenali penulis naskhah Nyonya-Nyonya ini. Di negara kelahirannya, beliau adalah sasterawan dan seniman besar yang sangat dihormati, yang telah berkarya sejak dekad enam puluhan, hingga ke akhir hayatnya baru-baru ini.

Wisran Hadi, yang lahir di Kota Padang, Indonesia pada 27 Julai 1945, kembali ke rahmatullah secara mengejut pada 28 Jun yang lalu. Pengarang cerpen, novel, drama pentas, drama televisyen dan esei serta kritikan ini mendapat pendidikan dalam jurusan seni halus dari Akademi Seni Rupa (ASRI), Jogjakarta (tamat pada 1969). Namun beliau tidak lama menjadi pelukis, sebaliknya memilih bidang penulisan kreatif. "Alatan untuk melukis terlalu mahal waktu itu," kata Wisran kepada saya satu waktu dahulu.

"Sedangkan untuk menulis hanya perlukan pena dan kertas," tambahnya lagi.

Wisran Hadi sudah menghasilkan hampir 50 naskhah drama pentas, 12 daripadanya pernah memenangi Sayembara Menulis Naskhah Drama Indonesia yang dianjurkan oleh Dewan Kesenian Jakarta sejak 1976 hingga 1985 dan 1998. Sebanyak 13 lagi naskhah dramanya diterbitkan oleh Departemen Pendidikan dan Kebudayaan untuk bacaan pelajar sekolah, sementara sejumlah lagi belum diterbitkan.

Naskhah Nyonya-Nyonya terpilih sebagai Juara II dalam Sayembara yang sama pada 2003 di samping sebuah lagi naskhahnya, Roh yang memenangi hadiah Harapan II (kedua-duanya terbit dalam antologi 5 Naskah Drama, 2005). Nyonya-Nyonya pertama kali dipentaskan sebagai projek tahun akhir pelajar Fakulti Teater Aswara di bawah arahan Wisran Hadi sendiri pada 28 Mac 2004 dan tidak lama kemudian dipentaskan pula oleh CTRA Production di Lambang Sari, Istana Budaya.

Sepanjang penglibatannya sebagai penulis dan aktivis teater, Wisran Hadi berpeluang mengikuti Program Penulisan Antarabangsa Iowa di Iowa City, Amerika Syarikat (1977), dua kali terpilih melakukan penelitian teater moden di New York (1978 dan 1987) dan juga di negara Jepun (1987). Selain memenangi pelbagai peraduan penulisan, Wisran Hadi turut menerima Anugerah Sasterawan Terbaik Indonesia (1991, 2000), Anugerah Seni Indonesia (2003) dan Tokoh Budaya Indonesia kira-kira tiga bulan lalu. Puncak pencapaiannya ialah apabila terpilih menerima Anugerah Penulisan Asia Tenggara (SEA Write Award) daripada Kerajaan Thailand di Bangkok pada 2000.

Dalam bidang teater, Wisran Hadi memimpin kumpulan Bumi Teater di Kota Padang, Sumatera dan pernah membawa pementasannya ke Kuala Lumpur dan Johor Bahru, selain di kota-kota besar di Indonesia, termasuk di tempat yang berprestij - Taman Ismail Marzuki, Jakarta.

Selain daripada naskhah drama, kekuatan Wisran Hadi juga dapat dilihat pada novel-novel karya beliau. Tamu diterbitkan secara bersiri melalui akhbar Republika sebelum terbit dalam bentuk buku dan memenangi penghargaan Buku Utama dari IKAPI dan Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Jakarta. Juga dipilih sebagai buku bacaan pelajar sekolah di Indonesia. Imam juga terlebih dahulu terbit secara bersambung dalam Republika. Novelnya yang lain ialah Orang-Orang Blanti, Negeri Perempuan, Dari Tanah Tepi dan Pelarian. Dua kumpulan cerpennya yang terbit ialah Daun-Daun Mahogani Gugur Lagi dan Guru Berkepala Tiga.

Wisran Hadi pernah memegang beberapa jawatan, antaranya sidang redaksi Harian Singgalang, majalah Limbago, penulis tetap di Padang Ekspres, setiausaha eksekutif dan pensyarah di Akademi Pariwisata Bunda, Direktur Kerohanian di Ruang Pendidik INS Kayutanam, pensyarah tamu di Fakulti Sastera dan Fakulti Pertanian Universiti Andalas, Universiti Bung Hatta dan termasuk di Jabatan Teater dan Jabatan Penulisan Kreatif, Akademi Seni Kebangsaan, Malaysia (kini Aswara) pada 2001-2004.

Sepanjang empat tahun berada di Kuala Lumpur, selain Nyonya-Nyonya, Wisran Hadi juga berkesempatan mengarah teater Syakuntala, Randai Puti Nilam Sari dan monodrama Puteri Dari Mekah (karya adaptasi). Wisran Hadi meninggalkan seorang balu, Putri Reno Raudha Thaib, juga seorang penulis dan pensyarah dalam bidang botani di Universiti Andalas, Padang.

Tiada ulasan: