Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Sabtu, 16 Julai 2011

Plat kereta tak ikut piawaian JPJ

Oleh Latifah Arifin
bhnews@bharian.com.my
2011/07/17

KHIDMAT disediakan untuk kepuasan pengguna.
KHIDMAT disediakan untuk kepuasan pengguna.

RM80 hingga RM150 harga khidmat ubah suai nombor

KUALA LUMPUR: Keghairahan pemilik kereta dan motosikal mengubah suai plat kenderaan yang tidak mengikut piawaian ditetapkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) semakin berleluasa dan sukar dibendung.

Tinjauan Berita Minggu ke sebuah premis menyediakan perkhidmatan khusus reka bentuk plat kenderaan, mendapati pelbagai jenis dan ukuran plat dipamerkan untuk menarik perhatian penggemar aksesori kereta.

Plat kenderaan pelbagai jenis seperti plat zink, timah, berkilat seakan-akan pelangi dan jenis pantulan berkaca yang boleh didapati dengan harga antara RM80 hingga RM150 itu boleh mengundang risiko perlakuan jenayah kerana nombor pendaftaran pada jenis plat terbabit sukar dikenal pasti.

Bagaimanapun, pemilik premis itu menafikan pelanggan yang datang menempah plat tidak diperakui JPJ itu mempunyai niat untuk melakukan kegiatan jenayah.

“Pelanggan yang berkunjung di sini sekadar mengikuti trend semasa dari negara luar contohnya rekaan plat Singapura yang menjadi pilihan utama mereka,” katanya ketika ditemui di premis perniagaannya yang terletak di ibu negara.

Pemilik premis berkenaan yang enggan namanya disiarkan berkata, sambutan diterima amat menggalakkan sehingga mencecah lebih 10 pelanggan setiap hari.

“Pemilik kereta lebih banyak menempah plat daripada kami kerana pelbagai reka bentuk ditawarkan berbanding pilihan untuk plat motosikal.

“Kebanyakan pelanggan terdiri daripada golongan berpendapatan tinggi yang mementingkan gaya, malah pelanggan dari negara jiran seperti Singapura turut menggunakan khidmat kami untuk ubahsuai plat kereta,” katanya.

Pelanggan yang ditemui ketika tinjauan itu memaklumkan minat mereka memasang plat kereta pelbagai rekaan adalah sekadar memenuhi kepuasan dalam mengubahsuai kenderaan.

“Saya rasa bangga apabila orang memandang dan memuji kelainan pada kereta Honda Civic yang sudah dipakai sejak dua tahun lalu dan menukar plat kereta apabila ada reka bentuk terbaru di pasaran,” kata Chin (bukan nama sebenar) ketika ditemui di premis berkenaan.

Tiada ulasan: