Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Selasa, 26 Julai 2011

Tamar Jalis pelopor novel mistik


Tamar Jalis (duduk) menandatangani buku para peminatnya ketika wacana siri bercakap dengan jin di Ipoh baru-baru ini.


KEMUNCULAN penulis novel mistik di negara ini memang tidak dinafikan kerana kesan penerimaan masyarakat terhadap karya bentuk itu masih mendapat sambutan.

Ini terbukti apabila Siri Bercakap dengan Jin (SBDJ) karya Mohamad Radzi Mahmud atau lebih dikenali sebagai Tamar Jalis, 71, merupakan sebuah karya menarik pada era 1980-an.

Karya tersebut digarap bercirikan sastera genre memoir dengan pendekatan autobiografi yang mampu menarik perhatian pembaca dalam menghayati rentetan peristiwa melalui penceritaan orang pertama iaitu Tamar Jalis bersama datuknya (Kulup Muhamad Diah @ Long Mat Piah).

Ketua Jabatan Kesusasteraan Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Profesor Madya Datuk Paduka Dr. Rosli Saludin dalam kertas kerja Alam Bunian dan Jin Dalam SBDJ berkata, karya itu mengajak orang Melayu berfikir di sebalik kehidupan orang Melayu.

Katanya, SBDJ sebuah novel yang baik kerana ia disampaikan dalam bentuk pemaparan yang menarik dan mempunyai banyak pengajarannya.

Beliau berkata demikian pada Wacana SBDJ: Memperkayakan SBDJ Sebagai Karya Kreatif Melayu Tersohor di Auditorium Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Perak di Ipoh baru-baru ini.

Mengikut kajian SBDJ, sebanyak 284 siri itu telah disiarkan di majalah Variasari terbitan Variapop Group selama 23 tahun enam bulan mulai bulan April 1981 hingga Januari 2005. Ia sekali gus mencatatkan rekod dunia, siri terpanjang dan lama disiarkan di majalah.

Daripada jumlah itu, sebanyak 221 siri telah dibukukan dalam 16 buah buku.

Terdapat 63 siri iaitu siri 222 hingga 284 yang belum dibukukan.

Meskipun SBDJ tersohor dengan kisah hantu, jin dan makhluk halus yang melingkari kehidupan orang Melayu zaman dahulu, tetapi secara instrinsik manipulatif ia memaparkan sosio-budaya, psikologi, falsafah, petua, perubatan tradisional, mistik, keagamaan, seni persilatan, kebatinan, sejarah tempatan, geografi, pemburuan, pengembaraan di Tanah Melayu dan Sumatera (Jambi, Krinchi, Bangkahulu dan Aceh) serta kepakaran menundukkan makhluk halus.

Tamar Jalis dilahirkan di Beruas, Perak. Antara novelnya ialah Selembut Bayu, Selembut Angin Senja, Seraut Wajah Kekasih, Di Sini Cintaku Berbunga, Sebening Sinar Matamu dan Bukan Impian Hati.

Prof. Madya Dr. Talib Samad dari UPSI dalam kertas kerja Stategi dan Teknik Naratif dan Penggunaan Kaedah Penulisan Memoir Dalam SBDJ berkata, Tamar Jalis menggunakan teknik yang tersendiri untuk menyampaikan cerita alam jin, makhluk halus dan iblis dengan menggunakan teknik naratif yang menjadikan cerita disampaikan lebih kreatif, berkesan dan realistik.

"Teknik yang digunakan itu cukup popular pada waktu itu dan mempunyai peminat yang tersendiri dalam sejarah kesusasteraan tanah air," katanya.

Menurut beliau, karya yang dihasilkan itu memberikan pengajaran kepada manusia agar bersedia dengan ilmu agama dalam menghadapi kewujudan alam jin dan iblis yang tidak dinafikan dalam kehidupan manusia.

Pensyarah Institut pendidikan Guru Kampus Hulu Kinta, Mohamad Paris Arshad dalam kertas kerja 'Penilaian Kritis Tentang Jampi, Serapah dan Petua Dalam SBDJ' berkata, penulis mengetengahkan cerita yang berkisar tentang alam ghaib dan makhluk halus sebagai cerita rakyat yang mengandungi unsur kepercayaan.

Beliau berkata, watak penting yang diketengahkan penulis adalah bomoh, pawang atau dukun yang menjadi tonggak dalam kehidupan masyarakat Melayu pada suatu masa dahulu.

"Ini bermakna peranan bomoh, pawang atau dukun sebagai orang tengah untuk berkomunikasi dan berinteraksi dengan kuasa ghabib, penunggu, makhluk halus dan jin, hantu dalam menangani makhluk itu dari mengganggu kehidupan manusia," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Belia, Kebudayaan dan Sukan Negeri, Datuk Zainol Fadzi Paharuddin ketika menutup majlis itu berkata, Tamar Jalis merupakan penulis Perak yang hebat kerana karyanya itu mampu mengangkat dunia penulisan di negeri itu.

Menurutnya, karya yang dihasilkan itu merupakan satu khazanah yang sukar dan perlu dipelihara bagi tatapan generasi akan datang.

Katanya, kerajaan negeri percaya SBDJ adalah sebuah karya mistik yang menarik dan mempunyai peminat yang tersendiri.

Tiada ulasan: