Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Selasa, 26 Julai 2011

Politik DAP dalam proses kelulusan tanah merugikan rakyat


BUKIT MERTAJAM 25 Julai - Kerajaan DAP Pulau Pinang digesa berhenti bermain politik dalam proses kelulusan tanah bagi pelaksanaan projek perumahan kos rendah dan sederhana oleh kerajaan Pusat di negeri ini kerana ia hanya akan merugikan rakyat.

Ini kerana sebagai kerajaan yang sering melaungkan prinsip ketelusan, kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng sepatutnya tidak mengamalkan sikap pilih kasih kepada pemaju yang ingin membina rumah mampu milik demi kemudahan rakyat.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, jika kerajaan negeri tidak mahu membina rumah kos rendah atau sederhana, jangan pula menyekat hasrat kerajaan Pusat untuk membina rumah tersebut melalui agensi-agensinya.

Menurut beliau, kerajaan negeri melalui Exco bertanggungjawab serta pihak berkuasa tempatan mempunyai kuasa meluluskan permohonan tanah serta kebenaran merancang yang boleh dipermudahkan tanpa perlu dirujuk kepada One Stop Agency (OSA) negeri yang dipengerusikan Guan Eng sendiri.

"Agensi kerajaan Pusat seperti Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda), UDA Holdings Berhad, Majlis Amanah Rakyat (Mara), JKP Sdn. Bhd. dan Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) tidak pernah meminggirkan penduduk negeri ini.

"Komitmen mereka dapat dilihat menerusi pembinaan 1,500 rumah kos rendah dan sederhana di seluruh negeri ini biarpun Pulau Pinang diperintah DAP sejak 2008," katanya selepas program tinjauan mesra Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang di Pasar Awam Taman Selamat dekat sini hari ini.

Akhbar semalam menyiarkan kenyataan Pengerusi Perda, Datuk Azhar Ibrahim yang mendakwa birokrasi kerajaan negeri telah menyebabkan berlaku kelewatan kelulusan permohonan untuk membolehkan agensi itu melaksanakan projek pembangunan termasuk pembinaan rumah mampu milik.

Azhar mendakwa, sejak pembangkang mentadbir Pulau Pinang, setiap projek perumahan rakyat yang dibina oleh agensi-agensi kerajaan Persekutuan terpaksa melalui banyak proses tapisan sebelum diluluskan dan ia berbeza dengan prosedur bagi projek perumahan swasta yang diluluskan begitu mudah dan cepat oleh PBT.

Zainal Abidin menambah, kerajaan Pusat mempunyai pilihan untuk membina lebih banyak rumah mampu milik di negeri-negeri yang diperintah BN, namun mereka tidak sesekali mahu meminggirkan penduduk Pulau Pinang.

Justeru katanya, projek terbabit tetap dibawa ke Pulau Pinang kerana menyedari keperluan rakyat negeri ini memiliki rumah, tetapi usaha itu sering tergendala ekoran kerenah kerajaan negeri yang lebih gemar bermain politik.

"Hasrat kerajaan Pusat adalah untuk memastikan keselesaan hidup penduduk melalui pembinaan rumah mampu milik agar dapat menikmati kehidupan lebih baik dengan memiliki rumah sendiri. Kerajaan Pusat berharap ia dapat dibina sebanyak mungkin kepada penduduk yang memerlukan.

"Sekiranya kerajaan negeri terus bermain politik dan hanya memikirkan undi pilihan raya sehingga sanggup meminggirkan kebajikan rakyat, ia pastinya sukar dilaksanakan," ujarnya.

Tiada ulasan: