Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Ahad, 29 November 2009

Dari Blog Mazidul 2 (Delima Merkah)


Blogger iDAN berkata...

Taraf permikiran kita tak sama, saya baru sahaja menonton filem Hindi Kurbaan, bagaimana doa & dendam orang teraniaya itu amat kontras dengan fikiran kita ini.

Ramai kalangan kita tidak setuju pejuang berani mati. Lantaran yang terkorban nyawa bukannya orang berdosa. Tetapi apalah kemampuan bagi pejuang berani mati ini. Lantaran anak, isteri, kaum kelurga dibunuh kejam... malahan bumi sendiri diceroboh.

Kes di Kelantan itu saya nampak; yang pasti Kerajaan yang Memerintah di sana amat berharap ongkos dari royalti minyak itu dapat membangunkan negerinya. Tetapi kita rakyat marhaen tak jelas apa sebenarnya hak Kelantan & Hak Kerajaan Pusat tentang isu minyak ini.

Tentang doa itu bagi saya sebaiknya jangan menyebut kemusnahan orang lain. Kita berdoa baik, kudus & merendah diri amat dituntut. Seyogia kita berdoa murni pun balasan Tuhan bukannya main-main. Baca sejarah umat manusia yang engkar dengan menganiaya diri sendiri Kaum Nabi Luth AS. Kaum Nabi Nuh AS & ramai lagi perangai bak Dajal yang memerangi Islam ranap! musnah! terbenam ke bumi lantaran sikap degil asyik menganiaya mereka yang tidak berdosa. Kita tak pasti bagaimana doa Nabi-Nabi kita ketika itu, sampaikan umatnya habis musnah.

Saya sendiri antara orang yang sering teraniaya, doa saya agar orang yang menganiaya saya itu agar cepat sedar; itu doa biasa saya. Pembalasan Ilahi terkadang sebaliknya, saya di tuduh mencuri SiPenuduh & keluarganya kena ikat, kena samun, kena rompak kehilangan harta ribuan RM.

Barangan saya pernah kena humban tanpa belas ihsan; hampir seminggu saya tidak dapat tidur, rasa dendam membuak & amat payah disabarkan. Si pengumban ini dalam beberapa bulan saya terdengar kena barah otak & meninggal tiba-tiba. Saya tak pernah doakan dia meninggal cara begitu sebab dia muda lagi, saya mahu melihat dia berubah laku, tahu menghormati hak orang lain; anak-anaknya masih kecil & perlukan dia. Tapi itulah takdir Tuhan.

Mungkin ini secara takdir Tuhan tak ada kena mengena pun dengan diri kita. Kita bukan taraf Wali, TG Nik Aziz pun bukan taraf Wali. Mungkin sekadar mengingatkan.

Masalah AIDS di Kelantan apa yang jelas antara sebabnya Iman & Persekitaran sana. Faham-faham sahajalah itu Siam apa ada. Iman kita, saya sering menyebut hanya sekadar setipis kulit bawang. Kita jauh dari sana mungkin bahang maksiat ini kurang terasa. Maka kuranglah ujiannya. Rasanya kalau Lembah Kelang ini bersebelahan Golok sana... 2X5 kut!.

Isnin, 2009 November 30 11:56:55 MYT

Tiada ulasan: