Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Rabu, 25 November 2009

Ikan muncung buaya (Ceritera)


PELIK...ikan yang ditemui berhampiran Sungai Klang,
beberapa hari lalu.

AMPANG: Seorang pelajar terkejut apabila secara tidak sengaja terserempak seekor ikan bermuncung pelik menyerupai kepala buaya berhampiran tebing Sungai Gombak di sini, sebelum ia dikenal pasti sebagai spesies ikan pemakan daging.

Lebih memeranjatkan apabila ikan seberat lebih lima kilogram itu disahkan sebagai spesies ikan Aligator-gar yang hanya hidup dan boleh ditemui di kawasan air tawar di benua Amerika Utara.

Penemuan itu dianggap aneh dan sukar dipercayai apabila timbul persoalan bagaimana ikan yang boleh membesar sehingga saiz tiga meter itu boleh berhijrah sejauh beribu-ribu kilometer dari habitat asal di Amerika Selatan ke negara ini.

Mohd Saiful Azhar Amin, 16, berkata, ikan itu ditemuinya kelmarin tersangkut pada tebing sungai Klang di Jalan Enggang di sini, berhampiran sebuah kilang besi.

Dia yang gemar menghabiskan masa memancing, mendakwa ikan bersaiz sebesar pahanya itu tersangkut pada mata kail pemancing lain sebelum dibuang semula ke dalam sungai berkenaan.

“Ketika ditemui lebih kurang jam 6 petang kelmarin, ikan itu yang tersadai di tebing sungai mempunyai muncung panjang menyerupai buaya julung dengan deretan gigi runcing.

“Mulanya saya menyangka ia buaya, namun selepas diperhatikan, barulah saya yakin hidupan itu sejenis ikan,” katanya.

Menurutnya, dia membawa ikan itu pulang ke rumahnya di Keramat Permai di sini untuk dipelihara..

“Sejak ikan terbabit dibawa pulang ke rumah dan diletak ke dalam tong tangki air, rumah kami menjadi tumpuan orang ramai yang datang untuk melihat sendiri spesies ikan ganjil berkenaan.

“Ikan itu masih hidup walaupun selepas dua hari ditemui,” katanya.

Menurutnya, ada individu yang melihatnya mendakwa ia spesies Aligator-Gar yang hanya boleh ditemui di habitat asalnya di Amerika Utara.

Harian Metro

Tiada ulasan: