Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Isnin, 30 November 2009

JIM: Najib perlu adil isu royalti (Politik)


Abdul Rahim Sabri
Nov 30, 09
6:57pm
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak digesa untuk "bersikap adil" berhubung pemberian royalti minyak kepada kerajaan Kelantan bagi mengelak isu doa laknat menteri besar Kelantan.

Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) menyeru Najib agar memastikan negeri itu juga menerima royalti berdasarkan peruntukan Akta Pembangunan Petroleum 1974.

"Perdana menteri harus mengambil tindakan segera untuk memastikan Kelantan mendapat haknya.

"Perlu adil kepada Kelantan, seperti mana Terengganu, Sabah dan Sarawak dapat," kata Presiden JIM Zaid Kamaruddin kepada Malaysiakini petang ini.

Zaid diminta mengulas tindakan Datuk Nik Aziz Nik Mat yang ingin berdoa agar memusnahkan masa depan Najib dan Umno jika kerajaan pusat enggan memberi royalti minyak kepada negeri itu.

Nik Aziz, yang juga mursyidul am PAS, turut dilaporkan menjelaskan doa yang dimaksudkan itu hanya meminta Allah memperbetulkan fikiran Najib iaitu memberikan royalti gas dan petrol kepada Kelantan.

Tambahnya, jika kerajaan persekutuan tidak memberi royalti tersebut, tindakan tersebut bermakna Najib mempunyai niat yang tidak baik.

"Niat tak baik itulah yang saya minta dilaknatkan Tuhan...," Nik Aziz dipetik sebagai berkata semalam.

Mengulas lanjut, Zaid berkata tindakan tokoh PAS itu satu "perkara yang serius".

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas sama ada tindakan itu bertentangan dengan Islam atau tidak.

Sementara itu, seorang ilmuwan Islam turut menegur Najib agar bersikap adil dengan mengikut segala perjanjian yang dimeterai dan "menunaikan amanah".

"Datuk Nik Aziz juga harus bermuamalat (berurusan) dengan baik dengan pemerintah. Kalau boleh, mendoakannya (laknat) secara umum, dan tidak khusus kepada sesiapa.

"Menyebut (laknat) secara khusus (nama individu) dilarang dan tidak dianjurkan di dalam Islam," katanya, calon ijazah kedoktoran di sebuah universiti, yang enggan disebut nama.

Dengan memberi contoh, beliau berkata, Nabi Muhammad pernah memohon kepada Allah agar melaknat satu kabilah yang menipu baginda dalam peristiwa Bi'r al-Ma'unah atau insiden pembunuhan 70 sahabat yang diutuskan untuk berdakwah.

Sementara satu lagi insiden, sewaktu baginda dibaling batu oleh penduduk Taif, di selatan Mekah, Nabi Muhammad tidak mendoakan agar mereka ditimpa laknat dengan alasan belum menerima hidayah Allah, tambah ilmuan hadis itu.

"(Sejarah) ini bermakna, kita tidak boleh kata, tidak semua boleh dilaknat. Dan kita tidak boleh kata, tidak ada langsung (doa laknat)," katanya.

Peluit:

Secara peribadi saya sendiri mahu melihat Kelantan menjadi sebuah negeri yang maju. Namun semua tahu sejak PAS memerintah Kelantan terlalu banyak perkara yang diperlekehkan oleh kerajaan kita tentang Kelantan tanpa pun rasa simpati & mahu bersama memajukan negeri Kelantan yang sebenarnya sebahagian dari bumi kita. Politik begini amat tidak matang apatah lagi jika disekat segala hak Kelantan bagi kerajaan PAS membangunkan negeri mereka.

Masalah royalti minyak ini sememangnya sejak berzaman amat kapur di mata rakyat.

JIM yang sekarang NGO seharusnya tidak payah masuk campur dalam urusan ini. Semua tahu siapa JIM ini, maka itu DAP amat membenci kumpulan ini. Sejarah tidak dapat dipadam di mana JIM ini sering menangguk di air keruh. JIM pernah bertanding atas tiket BN pun pernah juga di atas tiket Pembangkang. Sejak tahun 80an lagi BN juga sering berbalahan dengan JIM ini. Dalam parti pembangkang kumpulan ini yang banyak melaga-lagakan antara parti-parti dalam komponen yang mereka menyusup masuk. Sekarang nampaknya JIM ini berjinak-jinak dengan PKR.

Kerajaan harus memantau sebaiknya pertubuhan NGO sebegini. Kelompok JIM ini semua tahu siapa & bagaimana kehidupan mereka. Mentor mereka sentiasa menyembunyikan diri. Rakyat Marhaen seperti saya sama sekali tidak berpeluang pun bergaul dengan golongan mereka ini yang rata-rata elite kononnya. Kumpulan mereka ini juga rata-rata hidup mewah & jika majlis kenduri anak pun orang kecik, rakyat marhaen seperti saya ini biar pun banyak membantu mereka dapat mencapai cita-cita; mengundang atau kenalkan kita pun tidak!. Mereka punyai cita-cita besar terhadap kerajaan kita.
BN pun PR seharusnya berhati-hati dengan JIM ini.

Tiada ulasan: