Situs Desahan

Situs ini lebih kepada suara terbuka buat pelayar dunia maya. Masakan, Hiburan, Politik Seimbang, Sukan, Olahan dari akhbar & artikel blog yang menarik.

Ketik sini akan bantu Blog ini

Khamis, 12 November 2009

Gila Naik Pangkat (Singgahsana)

Respon ini dikutip dari blod iDAN Gelanggang Melanggang
Padam


Blogger iDAN berkata...

Sdrku Zeq & Abu Muaz

(Mungkin ada pensyarah yang baca ini; pasti menafikan. Mereka mahu juga penyelidikan itu diutamakan. Pasti dia kata tak ganggu pun pengajaran mereka. Malahan membantu meningkatkan mutu pengajaran. Katanya; hakikatnya pergilah hidup dengan mereka!.)

Orang lama yang agak lembab sikit mereka jentik macam tahi cicak sahaja Zeq. Terlampau ghairah mengejar kepentingan diri. Nak drastik kenaikan pangkat mereka.

Zeq, kalau apa yang diselidik itu disambung tak apa, ini benda yang sama. Orang telah berzaman kenal benda yang diselidik; siap telah pun buat produk; kos beli barangan penyelidikan pun bukan murah, banyak berlaku jadi gajah putih sebab tersilap beli; ngapalah tak rujuk kepada orang yang buat telah buat penyelidikan yang sama. Ini isunya bertindih; saingan memang bagus, penemuan baru memang dialu-alukan.

Kenapa tak boleh bersatu. Prof yang memang kira sifu kenapa tak mahu bergabung. Maka itu ada prof tempatan pakar tentang buluh tetapi tenguk benda itu macam jumud... lari ke bidang lain!. Apa namanya tu?.

Terkadang nak selitkan nama dalam jurnal pun jadi masalah bergaduh Zeq!. Bukan nak cari sebab nganggu hal orang atasan, tapi ingat sikit pengawai penyokong ini dapat apa? Kerana terpaksa bantu penyelidikan mereka ini, bebanan kerja yang makin bertambah, imbuhan macam itu juga Zeq. Tahu-tahu tak setua mana pun semua penyakit datang menyerang, memang itu habuan orang bawahan.

Gaji Prof tu tahu berapa?.

"Ngapa awak tak mahu belajar sepandai kami iDAN, mana nak sama elaun kami dengan pencuci!"

Ego mereka ini Zeq, macamlah pencuci hari-hari makan bubur mereka makan nasi!.

Saya tak soalkan gaji, tapi elaun kebajikan semua itu sewajib samarata. Gaji sudahlah besar, kita kasi Perdana lagi, minyak percuma, baiki percuma, kasi Pemandu lagi, tak apa kita kasi.

Kuli batak macam kita, kapcai pinjam, minyak beli sendiri, tayar pancit koreklah duit tabung. Elaun sara hidup dibedakan. Ini kena dibetulkan. Bagi saya gaji boleh dibedakan sebab kelulusan pelbagai, kebajikan itu sewajibnya samarata. Kenapa mesti tandas Dekan pun berkunci. Kenapa layanan hospital orang bawah kelas dua orang atasan kelas satu. Kalau boleh letak wad di kayangan sana.

Budaya Orang bodoh jadi makanan orang cerdik ini Zeq budaya barat. Islam tak ajar semua tu!. Rasulullah boleh berpedati emas jika mahu, banyak barangan perang yang dirampas ada bahagian untuk dia, tapi dia tak ambik pun.

Tenguk pemimpin sekarang?. Huh!.

Sebab itu orang negara maju jadi pencuci pun hidup bahagia. Saya baru bual dengan Eris di Australia tentang gaji pencuci di sana. Ada tertulis dalam blog saya.

Benda begini tak ujud di Jepun Zeq. Baik pencuci, mahu pun buruh kasar macam saya ini, KJ, Dekan sama sahaja naik komuter; berlari-lari bersama kejar mesin perakam waktu. Kompeni kasi pass tiket nak tidur dalam komuter pun tak apa. Bukan ada limit nak naik berapa kali sehari. Kereta jabatan tinggal ofis, urusan pejabat sahaja digunakan. Cantik macam itu.

Negara kita apa jadi, komuternya pun asyik delay sahaja. Belum lagi soal bas & lain-lain tu.

Kita ada kerajaan; kerajaan kena kerja!.

Saya telah lupakan dunia itu Zeq. Maka itu salah satu sebab kenapa saya pencen awal... stres Zeq. Tenguk kebajikan pekerja di mana sektor pun di negara kita memang teruk!. Bia kita tegur kita yang kena lenyek. Bak timun dengan durian. Ego mereka ni Zeq.

Pelajar dengan saya macam adik beradik, macam keluarga. Mereka mengadu masalah mereka pada kita, kita ini kuli tegur orang atasan memang nahaslah. Sopan atau cara mana pun rasa tergugah mereka siaplah!.

Kalau amati blog saya, saya terkesima; kalangan mereka ada yang sampai dituduh merogol pelajar datang Van Forensik; boleh senyap sahaja. Skandal katanya bukan rogol. Bukan bangkai gajah bagi mereka!, baik orang bawah, baik pelajar mereka gesel & tenyeh belaka!. No Hal

8:45 PM

Padam

Tiada ulasan: